Statut
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. POETÓW DOLINY WILKOWSKIEJ
W ŚWIĘTEJ KATARZYNIE
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE ................................................................... 5
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY ..................................................................... 8
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY ................................................................................ 11
DYREKTOR SZKOŁY ............................................................................ 11
RADA PEDAGOGICZNA ........................................................................ 12
RADA RODZICÓW ................................................................................. 14
SAMORZĄD UCZNIOWSKI ................................................................... 14
WSPÓŁPRACA ORGANÓW SZKOŁY I ROZWIĄZYWANIE SPORÓW... 15
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA SZKOŁY ...................................................................... 16
ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO I PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO ………………………………………………………………… 20
BIBLIOTEKA ......................................................................................... 21
ŚWIETLICA ........................................................................................... 22
STOŁÓWKA SZKOLNA ......................................................................... 23
STOWARZYSZENIA I ORGANIZACJE ………………………………………… 23
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY 25
PRACOWNICY SZKOŁY ........................................................................ 25
NAUCZYCIELE ..................................................................................... 25
KLASOWE ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE I ZASADY ICH PRACY ….. 26
NAUCZYCIEL – WYCHOWAWCA .......................................................... 27
NAUCZYCIEL - BIBLIOTEKARZ ........................................................... 28
NAUCZYCIEL – WYCHOWAWCA ŚWIETLICY ..................................... 29
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA .................................... 29
PRACOWNICY OBSŁUGI ...................................................................... 30
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW ............ 31
ROZDZIAŁ VII
ZASADY REKRUTACJI ......................................................................... 33
UCZNIOWIE .......................................................................................... 33
PUNKT PRZEDSZKOLNY/ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY ......................... 35
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA ............................................................ 37
SZKOLNY KATALOG PRAW UCZNIA ................................................... 37
SZKOLNY KATALOG OBOWIAZKÓW UCZNIA .................................... 38
SZKOLNY KATALOG NAGRÓD I KAR .................................................. 39
PRZENIESIENIE UCZNIA DO INNEJ SZKOŁY ……………………….....… 40
ROZDZIAŁ IX
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE...................................................... 43
POSTANOWIENIA OGÓLNE ................................................................. 43
TRYB OCENIANIA OSIAGNIĘĆ EDUKACYJNYCH ............................... 45
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA W NAUCE ………………………………..... 46
KLASYFIKOWANIE ……………………………………………….………………... 53
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY ………………………………………………….. 56
EGZAMIN POPRAWKOWY ………………………………………………….….… 58
PROMOWANIE ………………………………………………………………….….… 59
EGZAMIN ZEWNĘTRZNY …………………………………………………..….…. 61
ZASADY I SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
O POSTĘPACH I OSIĄGNIĘCIACH ....................................................... 62
ZACHOWANIE ……………………………………………..…………………………. 62
OCENA ZACHOWANIA UCZNIÓW W KLASACH IV- VIII ..................... 63
OCENA ZACHOWANIA UCZNIÓW W KLASACH I–III ........................... 67
UKOŃCZENIE SZKOŁY ........................................................................ 67
ŚWIADECTWA SZKOLNE I INNE DRUKI SZKOLNE ………..……………. 68
WOLONTARIAT W SZKOLE ………………………………………….…………. 69
DORADZTWO ZAWODOWE ………………………………………………………. 70
CEREMONIAŁ SZKOLNY ………………………………………………….……… 71
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE .............................................................. 77
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia szkoła należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie.
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym należy rozumieć oddział przedszkolny i punkt przedszkolny przy Szkole Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o dyrektorze należy rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie.
- Ilekroć w statucie jest mowa o nauczycielu należy rozumieć nauczyciela zatrudnionego w szkole podstawowej, oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym.
- Ilekroć w statucie jest mowa o radzie pedagogicznej należy rozumieć nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej, oddziale przedszkolnym i punkcie przedszkolnym.
- Ilekroć w statucie jest mowa o radzie rodziców należy rozumieć przewodniczących trójek klasowych rodziców poszczególnych oddziałów, oddziału przedszkolnego i punktu przedszkolnego.
- Ilekroć w statucie jest mowa o uczniu należy rozumieć ucznia uczęszczającego do szkoły podstawowej.
- Ilekroć w statucie jest mowa o wychowanku należy rozumieć dziecko odbywające obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym oraz dziecko uczęszczające do punktu przedszkolnego.
- Ilekroć w statucie jest mowa o ustawie należy przez nią rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
- 2
- Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie.
- Siedzibą szkoły jest budynek w miejscowości Święta Katarzyna, ul. Kielecka 45, 26-010 Bodzentyn.
- Organem prowadzącym jest Gmina Bodzentyn, ul. Suchedniowska 3, 26-010 Bodzentyn
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.
- 3
- Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie jest szkołą publiczną 8 oddziałową.
- W szkole prowadzony jest Oddział Przedszkolny i Punkt Przedszkolny.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, dotyczącą przebiegu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacji pracy, zgodną z odrębnymi przepisami.
- Obwód Szkoły Podstawowej im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Św. Katarzynie, Oddziału Przedszkolnego i Punktu Przedszkolnego obejmuje:
- miejscowość Święta Katarzyna (wszystkie ulice)
- miejscowość Wilków (wszystkie ulice)
- miejscowość Grabowa
- Szkoła używa pieczęci urzędowych:
- podłużnej w kształcie
„Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie”
- pieczęci okrągłej dużej z godłem w brzmieniu:
„Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie”
- pieczęci okrągłej małej z godłem w brzmieniu:
„Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie”
- pieczęci bibliotecznej
- Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał.
- Szkoła posiada hymn. Jest nim wiersz Marii Cedro-Biskupowej pt.: „Ziemio Kielecka” z muzyką Roberta Puchały.
- 4
- Szkoła jest gminną jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.
- Obsługę finansowo-księgową szkoły prowadzi Centrum Obsługi Oświaty w Bodzentynie.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
- 5
Celem szkoły jest w szczególności:
- Zapewnienie uczniom kształcenia, wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
- Wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny poprzez:
- przygotowanie do życia w społeczeństwie obywatelskim,
- tworzenie atmosfery bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego,
- zapewnianie właściwych relacji interpersonalnych wolnych od agresji i przemocy,
- organizowanie wsparcia dla uczniów w trudnej sytuacji życiowej we współpracy z uprawnionymi podmiotami.
- Umożliwienie każdemu uczniowi rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, duchowego i społecznego na miarę jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
- Promowanie postaw przedsiębiorczości, kreatywności i wdrażanie do uczenia się przez całe życie.
- Objęcie uczniów wymagających wsparcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Przygotowanie do kontynuowania nauki, planowania rozwoju osobistego i zawodowego.
- Promowanie zdrowego stylu życia i zasad zachowania bezpieczeństwa.
- Upowszechnianie idei wolontariatu,
- Promowanie aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturze i sztuce.
- Kreowanie postaw proekologicznych i upowszechnianie wiedzy na temat zasad zrównoważonego rozwoju.
- 6
Zadaniem szkoły jest w szczególności:
- Zapewnianie bezpłatnej edukacji wszystkim uczniom zamieszkałym w obwodzie szkoły, a w miarę posiadania wolnych miejsc także uczniom spoza obwodu.
- Organizowanie oddziałów do których uczęszczają dzieci w zbliżonym wieku.
- Organizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
- Organizowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- Zapewnienie warunków lokalowych oraz wyposażenia niezbędnego do realizacji zajęć prowadzonych w szkole.
- Organizowanie za zgodą dyrektora na wniosek nauczyciela, Rady Samorządu Uczniowskiego bądź Rady Rodziców, wycieczek, lekcji w terenie, aktywny udział w kulturze i sztuce oraz wydarzeniach promujących tradycję, postawy patriotyczne i obywatelskie.
- Organizowanie za zgodą dyrektora na wniosek nauczyciela, Rady Samorządu Uczniowskiego bądź Rady Rodziców wydarzeń promujących sport, zdrowy styl życia, postawy proekologiczne lub postawy przedsiębiorczości i kreatywności.
- Organizowanie uroczystości szkolnych we współpracy z uczniami, rodzicami i środowiskiem szkoły zgodnie z kalendarzem imprez na dany rok szkolny.
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa poprzez opiekę nauczycieli prowadzących zajęcia, organizację dyżurów nauczycielskich, dbałość o stan techniczny budynku, wyposażenia i otoczenie szkoły.
- Zapewnienie uczniom ochrony przed niepożądanymi treściami w związku z korzystaniem podczas zajęć z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Organizowanie kształcenia specjalnego, wczesnego wspomagania rozwoju oraz indywidualnego nauczania na wniosek rodzica/opiekuna prawnego ucznia, na podstawie odpowiednio orzeczeń lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności rozwijających aktywność, kreatywność oraz postawy prospołeczne uczniów na wniosek Rady Samorządu Uczniowskiego, nauczyciela, dyrektora bądź Rady Rodziców.
- Zapewnienie zajęć świetlicowych dla uczniów pozostających w szkole ze względu na organizację dowozu bądź czas pracy rodziców – na ich wniosek zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych, możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stworzenia mu możliwości aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Umożliwianie uczniom szczególnie uzdolnionym realizowanie indywidualnego programu nauczania lub indywidualnego toku nauki, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizowanie, uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, naukę religii zgodnie z przepisami w tym zakresie.
- Otaczanie na wniosek rodzica, wychowawcy oddziału bądź dyrektora szkoły, opieką uczniów w trudnej sytuacji materialnej i życiowej przy współpracy z gminnym ośrodkiem pomocy społecznej.
- Upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz właściwych postawach wobec zagrożeń.
- Umożliwianie prowadzenia działalności wolontariuszy oraz działalności stowarzyszeń, w szczególności organizacji harcerskich, jeżeli ich celem statutowym jest działalność wychowawcza bądź współpraca poszerzająca ofertę szkoły w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej lub innowacyjnej.
- 7
- Cele i zadania wychowawcze szkoły uwzględniające zadania z profilaktyki problemów dzieci i młodzieży zawarte są w Programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły.
- W celu wsparcia realizacji działań wychowawczych szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Bodzentynie.
- 8
- Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z odpowiednim wyposażeniem,
- pracowni komputerowej,
- biblioteki,
- świetlicy,
- stołówki,
- sali gimnastycznej z szatniami i pomieszczeniami higienicznymi,
- boiska zewnętrznego do koszykówki i siatkówki
- szatni,
- pomieszczeń do zachowania higieny osobistej
- placu zabaw
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
- 9
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Szkolny
- 10
DYREKTOR SZKOŁY
- Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje organ prowadzący szkołę zgodnie z art. 63 – Prawo oświatowe.
- Zadania dyrektora szkoły określa art. 68 – Prawo oświatowe .
- W przypadku nieobecności dyrektora jego obowiązki w określonym zakresie pełni upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły jest pracodawcą dla wszystkich pracowników szkoły.
- Do podstawowych obowiązków dyrektora jako pracodawcy należy w szczególności:
- kierowanie działalnością szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami Oddziału i Punktu Przedszkolnego oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie prawnej odpowiedzialności,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
- przyznawanie nagród, wymierzanie kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom,
- występowanie do władz z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- współpraca z Radą Pedagogiczną, Rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
- Dyrektor ma prawo do:
- wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom szkoły,
- zatrudniania i zwalniania zgodnie z odpowiednimi przepisami pracowników szkoły,
- decydowania o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej bieżącym funkcjonowaniu,
- wynajmowania pomieszczeń szkoły za zgodą organu prowadzącego, w celu przeznaczenia uzyskanych środków na rozwój szkoły i poprawę jej bazy.
- Dyrektor odpowiada za:
- poziom uzyskanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami,
- celowe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na działalność szkoły,
- sprawowanie kontroli nad spełnianiem obowiązku szkolnego oraz rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
- utrzymanie ścisłych kontaktów z organem prowadzącym i organem nadzorującym w sprawach organizacji, funkcjonowania placówki, kształcenia i wychowania uczniów,
- za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
- odroczenie obowiązku szkolnego oraz wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły, a także w uzasadnionych przypadkach – zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
- organizację i prawidłowy przebieg egzaminów ósmoklasistów na zakończenie nauki w szkole podstawowej.
- 11
RADA PEDAGOGICZNA
- W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
- uchwalania statutu szkoły i jego zmian,
- uchwalania szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym.
- Rada Pedagogiczna ma uprawnienia opiniodawcze w sprawach:
- organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- odznaczeń, nagród i innych wyróżnień przyznawanych przez Dyrektora,
- projektu planu finansowego szkoły,
- przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego z zachowaniem trybu określonego przepisami ustawy o systemie oświaty.
- Tryb zwoływania, zasady działania i inne kwestie związane z funkcjonowaniem Rady Pedagogicznej ustala regulamin działania rady pedagogicznej ustalony przez tę radę.
- Nauczyciele wchodzący w skład Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- 12
RADA RODZICÓW
- W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Radę Rodziców stanowią przedstawiciele rad oddziałowych (po 1 przedstawicielu z danego oddziału).
- Rada Rodziców spośród siebie w głosowaniu tajnym wybiera przewodniczącego.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
- Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców.
- 13
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
- Samorząd tworzą reprezentacje Samorządów Uczniowskich poszczególnych oddziałów.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin.
- Zarząd Samorządu Uczniowskiego stanowi:
- przewodniczący SU
- zastępca przewodniczącego SU
- sekretarz SU
- członek SU
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
- Samorząd Uczniowski może przedstawić Dyrektorowi, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących praw uczniów.
- Samorząd Uczniowski dba o mienie, ład, kulturę i życzliwą atmosferę w szkole.
- 14
WSPÓLPRACA ORGANÓW SZKOŁY
I ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
- Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoły, poczucia współdziałania, wielostronnego przepływu informacji i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoły.
- Organy mają prawo do działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Szkoły, który ustala w szczególności formy komunikowania się oraz rozstrzyga spory na podstawie ich właściwości rzeczowej określonej przepisami prawa.
- Do rozstrzygania sporu między organami dopuszcza się powołanie komisji.
- komisję powołuje Dyrektor w składzie przynajmniej 3 osób,
- rozstrzygnięcie komisji jest wiążące dla stron sporu.
- W przypadku braku możliwości rozwiązania sporu na terenie szkoły, każda ze stron może odwołać się do organu prowadzącego bądź do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od zakresu właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
- Spory kompetencyjne powstałe między Dyrektorem Szkoły a pozostałymi organami szkoły rozstrzyga organ prowadzący bądź organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w zależności od zakresu właściwości rzeczowej przedmiotu sporu
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
- 15
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez organ prowadzący Szkołę zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na postawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Czas trwania zajęć obowiązkowych wynosi 45 minut. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- 16
- Jednostkami organizacyjnymi szkoły są oddziały.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, wychowawca opiekuje się danym oddziałem przez cały cykl kształcenia w szkole.
- Do zadań wychowawcy należy dbałość o właściwe wychowanie uczniów, o przekazanie im norm i zasad obowiązujących w szkole, przestrzeganie praw uczniów, wspieranie ich w wypełnianiu obowiązków. Wychowawca zobowiązany jest do bliskiej współpracy z rodzicami uczniów i z nauczycielami pracującymi w danym oddziale.
- Zajęcia edukacyjne w klasach I–III są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
- w przypadku przyjęcia z urzędu, w trakcie roku szkolnego do klasy I, II lub III szkoły podstawowej ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, zwiększającego liczbę uczniów powyżej 25, dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o możliwość podziału oddziału.
- dyrektor szkoły może odstąpić od podziału oddziału przy liczbie uczniów większej niż 25 po uzyskaniu zgody przez organ prowadzący.
- liczba uczniów w oddziale klas I-III szkoły podstawowej może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów.
- jeżeli liczba uczniów w oddziale klasy I-III szkoły podstawowej zostanie zwiększona w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
- oddział, w którym zwiększono liczbę uczniów może funkcjonować w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów.
- W przypadku oddziału liczącego mniej niż 24 uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Zajęcia z wychowania fizycznego w kl. IV-VIII prowadzone są w grupach liczących od 12 do 30 uczniów.
- Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach środków finansowych posiadanych przez szkołę.
- Dyrektor Szkoły może udzielić zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
- Organizacja indywidualnego programu lub toku nauki odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami oraz procedurami funkcjonującymi w szkole.
- Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone na podstawie wniosku złożonego przez rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, wychowawcę lub nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), w terminie do końca marca roku szkolnego, poprzedzającego realizację indywidualnego programu.
- Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w wymiarze do 8 dni (egzamin zewnętrzny, dni świąt religijnych dni świąt państwowych, w inne dni jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub potrzebami środowiska lokalnego).
- W dniach wolnych od zajęć dydaktycznych szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
- Dyrektor podaje informację o dniach wolnych od zajęć dydaktycznych nauczycielom, uczniom i rodzicom w terminie do 30 września.
- Dyrektor może w szczególnie uzasadnionych przypadkach po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego za zgodą organu prowadzącego ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem odpracowania tych zajęć.
- 17
- Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów od momentu ich przyjścia do szkoły do momentu wyjścia z niej.
- Nauczyciel odpowiadający za bezpieczeństwo uczniów, zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub takie zachowania uczniów, które stanowią zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
- Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że Dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroba nauczyciela) dopuszczalne jest łączenie grup uczniów (również całych klas) i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą.
- Ucznia może zwolnić z danej lekcji: Dyrektor Szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych na wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
- Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeżeli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki.
- Zwolnienie ucznia z zajęć z zamiarem odbycia przez niego innych zajęć w szkole (u innego nauczyciela) lub pracy w bibliotece jest dopuszczalne tylko po uzgodnieniu tego z nauczycielem lub bibliotekarzem.
- Uczniów można zwolnić z pierwszych lub ostatnich godzin lekcyjnych po uprzednim powiadomieniu rodziców.
- Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, w razie potrzeby może poprosić je o podanie celu pobytu na terenie szkoły, zawiadomić pracownika obsługi szkoły o fakcie przebywania osób postronnych.
- Upoważniony przez Dyrektora Szkoły pracownik obsługi szkoły powinien zwrócić się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadomić Dyrektora Szkoły lub skierować tę osobę do Dyrektora.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zobowiązani do zawiadomienia Dyrektora Szkoły o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
- W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, Dyrektor Szkoły, na wniosek rodzica, zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii. Uczeń jest obowiązany uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego. Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości ucznia.
- 18
- W szkole mogą być wprowadzane innowacje pedagogiczne i prowadzone zajęcia eksperymentalne. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły i efektywność kształcenia.
- Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne. Innowacja może być wprowadzona w całej szkole lub w oddziale lub grupie.
- Rozpoczęcie innowacji jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
- Innowacje wymagające przyznanie szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
- Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje Rada Pedagogiczna.
- Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
2) opinii Rady Pedagogicznej;
3) zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
- 19
ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
I PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
- Przy szkole działa Oddział Przedszkolny i Punkt Przedszkolny.
- Do Oddziału i Punktu Przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- Liczba dzieci w Oddziale Przedszkolnym i Punkcie Przedszkolnym nie może być wyższa niż 25.
- Godzina zajęć w Oddziale i Punkcie Przedszkolnym trwa 60 minut.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w oddziale prowadzona jest w oparciu o program wychowania przedszkolnego zgodny z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego.
- Czas pracy Oddziału i Punktu Przedszkolnego wynosi przynajmniej 5 godzin dziennie i jest ustalany corocznie przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki Oddziału Przedszkolnego i Punktu Przedszkolnego w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szczegółową organizację pracy Oddziału Przedszkolnego i Punktu Przedszkolnego określa ramowy plan dnia ustalony przez Dyrektora Szkoły, dostosowany do arkusza organizacji szkoły i założeń programowych wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia, higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
- proporcje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela, a swobodną działalnością dzieci,
- potrzebę codziennego przebywania na świeżym powietrzu,
- godziny posiłków.
- 20
BIBLIOTEKA
- Biblioteka szkolna jest szkolnym centrum informacji służącym realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy wśród rodziców.
- Biblioteka przygotowuje uczniów do korzystania z innych typów bibliotek oraz różnych źródeł informacji.
- Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
- gromadzenie i opracowanie zbiorów.
- korzystanie z księgozbiorów w kąciku czytelniczym i wypożyczanie poza bibliotekę
- Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję:
1) kształcąco-wychowawczą poprzez:
- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych,
- przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
- kształtowanie kultury czytelniczej,
- wdrażanie do poszanowanie książki,
- udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym,
- przygotowanie do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym,
- wyrabianie i pogłębianie nawyku uczenia się.
2) opiekuńczo-wychowawczą:
- współdziałanie z nauczycielami,
- wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych,
- otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych,
- pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
3) kulturalno-rekreacyjną poprzez uczestniczenie i organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
- Biblioteka współpracuje z pracownikami szkoły, Radą Rodziców, innymi bibliotekami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi w zakresie:
- organizowania konkursów i imprez szkolnych i pozaszkolnych,
- realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego;
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas i pracownicy szkoły.
- Czas pracy biblioteki umieszcza się w widocznym miejscu według ustalonego planu.
- Zasady korzystania z zasobów biblioteki określa regulamin biblioteki.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor szkoły.
- Szczegółowe zadania pracownika biblioteki ujęte są w przydziale czynności i planie pracy biblioteki.
- 21
ŚWIETLICA
- W szkole działa świetlica szkolna.
- Zadania i organizacja świetlicy szkolnej:
- użytkownicy świetlicy:
- opieką świetlicową objęte są wszystkie dzieci dowożone do szkoły
- zespoły klasowe wyznaczone w ramach zastępstw za nieobecnych nauczycieli
- inni uczniowie na pisemny wniosek rodzica
- do zadań świetlicy należy:
- zapewnienie opieki wychowawczej
- tworzenie warunków do własnej nauki
- organizowanie pomocy w nauce
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków
- zapewnienie rozwoju fizycznego przez organizowanie odpowiednich zajęć ruchowych
- wdrażanie do kulturalnego zachowania przez uczestnictwo i umiejętność zorganizowania kulturalnej rozrywki
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się na co dzień
- zapoznanie z zasadami kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbania o zdrowie
- kształtowanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie, umiejętności podejmowania właściwych decyzji oraz aktywnego uczestnictwa w zorganizowanych zajęciach
- współpraca z rodzicami, nauczycielami uczącymi wychowanków świetlicy oraz nawiązywanie kontaktów z instytucjami funkcjonującymi w środowisku
- dokumentacja pracy świetlicy:
- dziennik zajęć opiekuńczo-wychowawczych
- roczny plan pracy
- rejestr obecności dzieci
4) godziny pracy świetlicy winny być dostosowane do potrzeb środowiska
5) świetlica działa na podstawie Regulaminu świetlicy.
- Liczba uczniów korzystających z świetlicy nie powinna przekraczać 25 osób.
- Świetlica organizowana jest w przypadku przydziału przez organ prowadzący szkołę środków finansowych na jej działalność.
- 22
STOŁÓWKA SZKOLNA
- W szkole działa stołówka szkolna z zapleczem kuchennym.
- Zadania i organizacja stołówki szkolnej:
- ze stołówki szkolnej mogą korzystać wszyscy uczniowie, wychowankowie oddziału przedszkolnego, punktu przedszkolnego i pracownicy szkoły.
- podczas długich przerw międzylekcyjnych wydawane są obiady.
- wysokość odpłatności za obiady regulowana jest odrębnymi przepisami w sprawie finansowania stołówek szkolnych.
- uczniowie mogą ubiegać się o dofinansowanie odpłatności za obiady lub całkowitą refundację kosztów poprzez: MOPS, GOPS oraz inne fundacje lub organizacje do tego uprawnione.
- posiłki wydawane są zgodnie z regulaminem stołówki szkolnej.
- 23
STOWARZYSZENIA I ORGANIZACJE
- W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje młodzieżowe o charakterze spójnym z charakterem szkoły, określonym w jej Statucie i programiewychowawczo-profilaktycznym.
- Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie szkoły wydaje Dyrektor, określając jednocześnie warunki prowadzenia tej działalności.
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
- 24
PRACOWNICY SZKOŁY
- Kodeks Pracy określa prawa i obowiązki pracowników Szkoły i pracodawcy Dyrektora Szkoły.
- Przepisy Kodeksu Pracy nie odnoszą się do zakresów: umów o pracę nauczycieli, urlopów nauczycieli, czasu pracy nauczycieli, które określa Ustawa Karta Nauczyciela z 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami.
- Szczegółowe przepisy zawiera Ustawa Kodeks Pracy z 26 czerwca 1974 r. z późniejszymi zmianami.
- Sposób realizacji zadań związanych z przetwarzaniem danych osobowych normuje Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych z późniejszymi zmianami.
- 25
NAUCZYCIELE
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo uczniów.
- Nauczyciel winien przestrzegać praw dziecka i przekazywać uczniom wiedzę na ten temat.
- Nauczyciel zobowiązany jest do:
- prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego, w tym dostosowania metod i form pracy do wieku i umiejętności uczniów, a także wykorzystywania pozyskanych w związku z realizacją przedmiotowego procesu danych wyłącznie do realizacji zadań służbowych,
- realizacji zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów wynikające z art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela,
- prowadzenia dokumentacji szkolnej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- dbania o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny,
- wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania,
- odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- przetwarzania danych osobowych uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
- doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swej wiedzy,
- przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły: wychowawcze, przedmiotowe i międzyprzedmiotowe, diagnostyczne, zadaniowe i inne, organizowane w miarę potrzeb. Pracę zespołu prowadzi Przewodniczący, powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
- 26
Zespoły nauczycielskie i zasady ich pracy
- Zespoły nauczycielskie powołuje Dyrektor Szkoły.
- Zespoły nauczycielskie powołuje się celem:
- planowania i organizacji procesów zachodzących w szkole,
- koordynowania działań w szkole,
- zwiększenia skuteczności działania,
- ułatwienia wykonywania zadań stojących przed szkołą i nauczycielami,
- doskonalenia umiejętności indywidualnych,
- zapewnienia nauczycielom bezpośredniego wpływu na podejmowane decyzje;
- doskonalenia współpracy zespołowej,
- wymiany doświadczeń między nauczycielami,
- wykorzystania potencjału członków grupy dla poprawy jakości nauczania, wychowania i organizacji,
- ograniczania ryzyka indywidualnych błędów i pomoc tym, którzy mają trudności w wykonywaniu zadań,
- zwiększenia poczucia bezpieczeństwa nauczycieli.
- W szkole powołuje się zespoły stałe i doraźne.
- Zespół stały funkcjonuje od chwili jego powołania do rozwiązania. Dyrektor Szkoły może corocznie dokonywać zmiany w składzie zespołu stałego w przypadku zmian kadrowych na stanowiskach nauczycieli lub zmiany rodzaju przydzielonych zajęć.
- Zespoły doraźne (problemowe i zadaniowe) powołuje dyrektor do wykonania okresowego zadania lub rozwiązania problemu. Po zakończeniu pracy zespół ulega rozwiązaniu.
- Pracą każdego zespołu kieruje przewodniczący.
- Przewodniczącego stałego zespołu powołuje Dyrektor Szkoły. Przewodniczącego zespołu doraźnego (problemowego, zadaniowego) powołuje dyrektor.
- Zebrania są protokółowane.
- 27
NAUCZYCIEL – WYCHOWAWCA
- Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w oddziale, zwanemu dalej Wychowawcą.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, Wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań nauczyciela-wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły
- Zadania wychowawcy klasy:
- jest zobowiązany do rozpoznawania sytuacji wychowawczej uczniów i informowania o niej na bieżąco innych nauczycieli,
- opracowuje klasowy plan wychowawczo-profilaktyczny, który przedstawia rodzicom na pierwszym spotkaniu na początku roku szkolnego,
- utrzymuje ścisły kontakt z rodzicami,
- organizuje klasowe spotkania z rodzicami,
- wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy,
- zapoznaje rodziców z obowiązującymi w szkole przepisami, przedstawia im statut szkoły, regulamin oceniania i program wychowawczo-profilaktyczny,
- wspomaga wszechstronny rozwój uczniów, interesuje się ich postępami w nauce, zwraca szczególną uwagę na trudności, które wspólnie rozwiązuje z zespołem klasowym,
- współpracuje z nauczycielem bibliotekarzem w zakresie upowszechniania czytelnictwa w swojej klasie,
- kształtuje prawidłowe relacje między uczniami oparte na zasadach życzliwości i koleżeństwa,
- wyrabia w uczniach poczucie odpowiedzialności za mienie szkoły, oraz ład i porządek na jej terenie,
- ściśle współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bodzentynie,
- interesuje się stanem zdrowia swoich wychowanków,
- 28
NAUCZYCIEL - BIBLIOTEKARZ
- Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- udostępniać księgozbiór uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- wywiesić terminarz otwarcia biblioteki w widocznym miejscu,
- prowadzić katalog rzeczowy i alfabetyczny całego księgozbioru,
- prowadzić rejestr wypożyczeń oraz dziennik zajęć biblioteki,
- systematycznie uaktualniać księgę inwentarzową ubytków,
- prowadzić rejestr czasopism,
- dokonywać podsumowania stanu czytelnictwa raz w miesiącu oraz na zakończenie każdego semestru,
- uzyskane wyniki wywieszać w widocznej gablocie,
- dopilnowywać zwrotu książek w określonym czasie,
- upominać czytelników o konieczności zwrotu zagubionej książki lub innej o tej samej wartości,
- przeprowadzić w ciągu roku szkolnego 1 lekcję biblioteczną w każdej klasie,
- szczególnie dbać o estetykę sali bibliotecznej i księgozbioru,
- uaktualniać księgozbiór w miarę możliwości szkoły.
- 29
NAUCZYCIEL – WYCHOWAWCA ŚWIETLICY
- Zadania nauczyciela – wychowawcy świetlicy. Wychowawca programuje i organizuje proces wychowania a w szczególności:
- tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowuje do życia w zespole, rodzinie i społeczeństwie,
- otacza opieką indywidualną każdego wychowanka,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych,
- otacza opieką dzieci dojeżdżające do szkoły, a zwłaszcza:
- jest obecny przy wsiadaniu dzieci do autobusu szkolnego i wysiadaniu z niego,
- odprowadza dzieci po zajęciach do autobusu,
- współdziała z nauczycielami uczącymi dzieci korzystającymi ze świetlicy szkolnej,
- prawidłowo prowadzi dokumentację,
- współpracuje z rodzicami.
- 30
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
- Zadania zespołów organizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale szkolnym, Oddziale Przedszkolnym i Punkcie Przedszkolnym tworzą zespół, którego celem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- koordynatorem pracy zespołu jest nauczyciel wychowawca danej klasy.
- do zadań zespołu należy:
- rozpoznawanie i ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia
- opracowanie planu działań wspierających bądź indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego ucznia wymagającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w danym roku szkolnym przed opracowaniem arkusza organizacji na kolejny rok szkolny, lub po zakończeniu jej udzielania.
- Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Bodzentynie, Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bodzentynie oraz Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Górnie.
- Formy opieki i pomocy udzielanej uczniom:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- przedmiotowe koła zainteresowań,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- w ramach współpracy z PPP pomoc psychologa, pedagoga i logopedy,
- bezpłatne dożywianie w ramach współpracy z MOPS.
- 31
PRACOWNICY OBSŁUGI
- Zasady pracy pracowników ekonomicznych i obsługowych określają odrębne przepisy. Z uwagi na charakter zakładu pracy, w którym są zatrudnieni, powinni reprezentować właściwą postawę wobec uczniów.
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW/PRAWNYCH OPIEKUNÓW
- 32
- Rodzice mają prawo:
- do wychowania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych,
- do uznania ich pierwszeństwa w wychowywaniu swoich dzieci,
- otrzymywać pełne informacje o wszelkich osiągnięciach i trudnościach w nauce swoich dzieci,
- znać Statut, Szkolne Zasady Oceniania i Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
- współuczestniczyć w pracach i uroczystościach klasy i szkoły,
- współuczestniczyć w tworzeniu planów wychowawczo-profilaktycznych,
- wnioskować do Rady Rodziców, Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, odnośnie wszystkich spraw szkoły lub ich dzieci,
- wnioski w formie pisemnej winny być kierowane do właściwego organu szkoły; obowiązuje 7 dniowy termin na odpowiedź.
- Obowiązki rodziców:
- uczestniczyć w zebraniach rodziców organizowanych przez wychowawcę lub dyrektora szkoły,
- zawiadamiać wychowawcę o nieobecności poprzez pisemne usprawiedliwienie,
- wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych i nie zaniedbywać ich,
- zaopatrywać dzieci w niezbędne pomoce i przybory szkolne,
- ponoszą pełną odpowiedzialność finansową za umyślne zniszczenie mienia szkoły lub kradzieże dokonane przez ich dzieci,
- w sprawowaniu opieki nad dziećmi Oddziału Przedszkolnego i Punktu przedszkolnego konieczne jest przestrzeganie przez rodziców lub prawnych opiekunów obowiązku punktualnego przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału i punktu przedszkolnego,
- dzieci z Oddziału i Punktu Przedszkolnego mogą być odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Rodzice zostali poinformowani i akceptują:
- wykonywanie w czasie organizowanych przez szkołę imprez zdjęć dziecka oraz ich publikację na stronie internetowej lub w gablotach szkoły, w związku z działaniami informacyjnymi i marketingowymi szkoły,
- udział dziecka w badaniach psychologicznych prowadzonych przez szkołę,
- wykorzystywanie i rozpowszechnianie przez szkołę prac dziecka wytworzonych pod kierunkiem nauczyciela na zajęciach szkolnych lub dla celów zajęć szkolnych,
- publikację danych dotyczących dziecka i jego osiągnięć na tablicy, stronie internetowej szkoły lub w prasie lokalnej, w związku z działaniami informacyjnymi oraz marketingowymi szkoły.
- Rodzice posiadają informację, iż w przypadku braku akceptacji któregokolwiek z punktów wymienionych w ust. 3 mają prawo zgłoszenia powyższego do ADO.
- Rodzice zostali poinformowani, iż administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. Poetów Doliny Wilkowskiej w Świętej Katarzynie. Dane zgromadzone przez ADO będą przetwarzane wyłącznie w celach statutowych Szkoły, w zakresie wynikającym z przepisów szczegółowych, w tym Ustawy o oświacie, a także w celach archiwalnych i statystycznych. Podanie danych jest dobrowolne, jednak niezbędne do realizacji celu przetwarzania danych, w szczególności obowiązku szkolnego. Dane zgromadzone przez ADO przetwarzane są w oparciu przepisy prawa o ochronie danych osobowych. Osoby, których dane dotyczą mają prawo dostępu do treści danych, ich modyfikacji i poprawiania. Dane nie będą przedmiotem sprzedaży i udostępniania za wyjątkiem podmiotów i okoliczności ich ujawnienia przewidzianych przepisami prawa.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY REKRUTACJI
- 33
UCZNIOWIE
- Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat.
- Dyrektor Szkoły na wniosek rodziców może odroczyć rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden składać w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kok szkolny. Wniosek składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat, nie później niż do 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
- Do wniosku rodzice zobowiązani są dołączyć opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym w szkole.
- Na wniosek rodziców Dyrektor Szkoły może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą. Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
- opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia,
- zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
- Dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą otrzymuje świadectwo ukończenia poszczególnych klas po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia, uzgodnionej na dany rok szkolny z Dyrektorem Szkoły i przeprowadzonych przez szkołę. Dziecku takiemu nie ustala się oceny zachowania.
- dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, przyjmuje się do klas pierwszych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego,
- terminy zapisów, rekrutacji oraz składania dokumentów do klasy pierwszej podawane są każdego roku do informacji publicznej na tablicy ogłoszeń na terenie szkoły.
- Wniosek rekrutacyjny o przyjęcie do szkoły składa się do Dyrektora Szkoły.
- Do szkoły przyjmuje się:
- z urzędu na podstawie zgłoszenia rodziców - dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
- na wniosek rodziców i po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego - dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- Uczniowie zamieszkali poza obwodem szkoły mogą by przyjęci do klasy pierwszej, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- W postępowaniu rekrutacyjnym, brane są pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych, a także może być brane pod uwagę kryterium dochodowe na osobę w rodzinie kandydata.
- O przyjęciu dziecka w trakcie roku szkolnego, w tym do klas pierwszych, decyduje Dyrektor Szkoły, z wyjątkiem przypadków przyjęcia dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły, które są przyjmowane z urzędu. Jeżeli przyjęcie ucznia wymaga prze
Załączniki
- STATUT.pdf (1.17 MB)
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: Szkoła Data utworzenia: 2019-02-11 Data publikacji: 2019-02-11 Osoba sporządzająca dokument: Admin Osoba wprowadzająca dokument: Liczba odwiedzin: 854